80 sentin radalla. © Eeva |
70 sentin rata oli asiallinen, joten en stressannut siitä kummempia. Verkassa Jetti oli vähän unessa ja keksi pällistellä maneesin toista päätyä ja etenkin sivuovea, josta yksi ihminen pelmahti sisään ilman mitään ennakkovaroitusta. Otin itsenäisesti muutamat hypyt ristikolle, pystylle ja okserille. Ne sujuivat ihan ok, kun sain Jetin keskittymään. Opettaja pyörähti vielä katsomassa yhden pystyhypyn. Komennuksena tuli herättää Jetti kunnolla, kun vähän mummoilimme. Jetti toimi topakammin ratsastettuna kivasti, ja pysty ylittyi vaivatta. Se riitti verryttelyksemme, ja siirryimme kentän liepeille odottamaan vuoroamme.
70 sentin radalle lähdimme liikkeelle oikeassa laukassa. Jetti laukkasi ihan mukavasti, ja ykkönen ylittyi hyvin Jetin vaihtaessa laukan siinä toivotusti vasempaan. Pidempi tie kakkoselle sujui yllättävän tasaisesti eikä tahti hyytynyt. Sen ansiosta kakkonenkin ylittyi helposti. Kolmosena ollut pysty jatkoi aiempien esteiden tyyliä eli ylittyi vaivatta. Hypyn jälkeen Jetti oli tasan yhden askeleen ristilaukassa, kunnes korjasi takapäänsäkin oikeaan laukkaan. Neloselle tuli ratsastettua hieman liian lyhyt tie, jolloin viimeinen askel ennen hyppyä oli mini. Jetti kuitenkin nosti kavionsa esteestä yli, ja matka jatkui. Viitosen kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Kuutosen lähestymisessä hätäilin turhaan vauhdin hyytymistä ja sorruin vähän tuuppaamaan. Sain kuitenkin rauhoituttua ajoissa, jolloin Jetti sai hypätä kuutosen hyvin. Luvassa oli enää perusradan viimeinen este eli seiska. Maltoin ratsastaa kohtuullisen tien, jolloin seiskakin ylittyi puhtaasti, ja pääsimme jatkamaan uusintaan.
Kasille kurvasin kolmos- ja viitosesteiden välistä, kuten olin suunnitellut. Harmikseni en sitten kertonut reittivalintaa Jetille selvästi, sillä se hetken luuli meidän hyppäävän viitosen hullulla tiellä ja teki töksähdyksen. Horjahdin selässä hieman, mutta sain jatkettua ratsastusta nopeasti. Videon kuvaaja luuli Jetin kieltäytyneen hypättävänä olevalle esteelle, jolloin kamera lakkasi hetkeksi seuraamasta. Tässä välissä hyppäsimme kasin aiemmasta erheestä huolimatta hyvin. Ysille tuli vähän jarruttava hyppy, kun tiessä tuli oikaistua. Kympille olin aikonut ratsastaa hieman isomman tien, mutta ahneus iski viime hetkellä, ja käänsin paljon ajateltua tiukemmin. Ehdin vielä ajatella tehneeni samanlaisen tien kerran kotikisoissa epäonnistuneesti ennen kuin olimme esteellä. Niinhän siinä sitten kävi, että sama tie epäonnistui uudelleen, ja Jetti otti kympiltä puomin mukaansa. Sain jatkettua rataa, vaikka pudotus harmitti. Onneksi edessä oli enää viimeinen este eli yksitoista. Sille tulimme hyvin, ja pääsimme radan puhtaasti loppuun.
Radan jälkeen toiseksi viimeisen esteen pudotus harmitti paljon. Eniten harmitusta aiheutti se, että radalla tajusin tekeväni väärän ratkaisun oikaisemalla tiessä niin paljon. Miksi en saanut tehtyä oikeaa ratkaisua? Olin jo radan tutustumisessa ajatellut, ettei tie sovi meille. Mutta niin vain ahneus iski ja tällä kertaa kostautui. Tietysti sijoituksista kisatessa on otettava riskejä, mutta joskus pitäisi myös osata arvioida, onko riski ottamisen arvoinen. Loppujen lopuksi radalla tuli vain kolme virheetöntä suoritusta, jolloin olimme Jetin kanssa neljänsiä muistaakseni 18 ratsukon luokassa ja saimme punaisen ruusukkeen. Kaisa ja Vake puolestaan nappasivat viidennen sijan ja keltaisen ruusukkeen, joten pääsimme yhdessä palkintojenjakoon. Samalla kuulin ratsastaneeni nopeimman ajan, mutta virhearvioni vei meiltä sinivalkoisen ruusukkeen. Siinäpä itselle miettimistä jatkoon. Hassua kuitenkin, miten rata keräsikin niin paljon virhepisteellisiä suorituksia, vaikka se ei ollut vaikea. Ehkä muutkin ratsastajat sortuivat pieneen huolimattomuuteen, joka kostautui turhina virhepisteinä.
80 sentin rata vaikutti myös kivalta. Vähän siinä oli enemmän kieputusta ja askeleen sarja, mutta muuten se vaikutti ihan asialliselta. Verryttelyssä Jetti oli vähän omissa maailmoissaan. Tietysti se ehti kyttäillä ja olla hidas, mutta lopulta sain ratsastettua asialliset hypyt ristikolle, pystylle ja okserille. Sain jopa vähän tehdä pieniä pidätteitä pystyltä suoraan okserille jatketussa lähestymisessä, mikä oli todella positiivista. Tästä oli hyvä siirtyä odottamaan omaa vuoroa.
80 sentin este 3. © Eeva |
80 sentin este 6a. © Eeva |
Jetin kaksi puolta: Käikky ja Lentsikka. |
70 sentin videosta kiitos Riikalle ja 80 sentin videosta kiitos Kaisalle! Kuvista kiitos Eevalle! Ratapiirroksista kiitos Annulle! Kuvakoosteen otokset napattu videolta.