sunnuntai 1. joulukuuta 2013

Vroom!

Sunnuntain estetunnille en loppujen lopuksi toivonut ratsua, vaan jätin sen onnettaren huomaan. Hevoslistaa katsoessa taisin tuumata ääneenkin, että apua. Nimeni kohdalla oli nimittäin Lenni. Ratsuhan on sangen näppärä hyppääjä, mutta näin sivusta seuranneen vinkkelistä se on monesti mennyt turhan vikkelästi ja osannut tehdä nopeita kieltoja. Ei siis paras valinta tällaiselle puolittaiselle arkajalalle. Rohkaisin kuitenkin mieleni ja suuntasin estetunnille sillä asenteella, että Lenni voi hyvinkin opettaa minulle esimerkiksi sitä, kuinka ennen hevosta ei pidä ryykätä ja kuinka on ratsastettava sopivan päättäväisesti, jotta kieltoja ei tule. Ratsukoita tunnilla oli kuusi.

Alkuverryttelyssä ravasimme ensin lävistäjällä olleita puomeja. Lenni liikkui sopivan reippaasti, mutta pääsi puomeilla hidastamaan. Aivan kuin sen olisi joka kerta pitänyt erikseen katsoa, että puomit olivat kuin olivatkin edelleen ylitettävinä. Keskityin sitten pitämään pohkeet tuntumalla ja olemaan kädellä pehmeä erityisesti puomien aikana, jolloin Lenni vähän tasoittuikin. Laukassa verryttelimme oikeassa kierroksessa ensin uraa myöten, kunnes otimme verryttelyhypyt pienelle ristikolle (ratapiirroksen este 1). Lennin laukka oli kohtuullisen helposti laskettavaa, jolloin näin ponnistuspaikat hyvin. Lenni ei kiihdyttänyt estettä kohti, mutta spurttasi hypyn jälkeen. Opettaja muistutti myötäämään Lennille isommin ja välttämään hypyn jälkeisen spurtin jarruttelua menemällä ylävartalolla takakenoon. Lenni kuulemma voisi reagoida siihen kiihdyttämällä enemmän. Verryttelyhypyt sujuivat muuten kivasti, ja sain käsiänikin myötäämään tavallista paremmin.

Seuraavaksi tulimme vasemmasta laukasta aloittaen ratapiirroksen esteet 1 ja 2. Ensimmäisellä kierroksella molemmat esteet ylittyivät ihan kivasti, ja Lenni jopa nappasi kakkosesteellä oikean laukan. Sen hypyn jälkeen se taas spurttasi hieman. Kun sain jarrutettua enemmän äänellä kuin ohjalla, malttoi Lenni hidastaa hienosti. Toisella kierroksella ykköselle tuli hyppy vähän kauempaa, jolloin Lenni vaihtoi siinä vasemman laukan oikeaksi. Korjasin sen vasemmaksi ravin ja ympyrän avulla. Opettaja taas muistutti olemaan tarkkana, etten esteen jälkeen jäänyt yhtään takanojaan. Toisessa hypyssä laukka ei vaihtunutkaan, mutta Lenni spurttasi taas. Olin jo valmistautunut tähän ja pääsin jarruttelemaan äänellä heti hypyn jälkeen. Laukan sain korjata taas ympyrän ja ravin avulla. Tulimme vielä samaan tapaan oikeassa laukassa aloittaen esteet 3 ja 4. Ensimmäisellä kierroksella ensimmäinen hyppy meni kivasti. Lenni jatkoi sen jälkeen hieman kiihdyttäen, mutta kuunteli lopulta pidätteet. Toiseen hyppyyn tulimmekin aika lähelle, mistä Lenni ilmeisesti suivaantui. Laukka vaihtui, mutta hypyn jälkeen Lenni teki pikkuriikkisen pukin ja spurttasi reippaammin. Jäin inhottavasti jarruttamaan ohjalla, mistä Lenni ei herkkäsuisena tykännyt yhtään. Säikähdin vähän lähtöä, mutta onneksi Lenni ei nakannut takapäätään enempää, jolloin tovin jälkeen sain sen jarruttamaan raviin.

Ratapiirroksesta kiitos Kaisalle!
Sitten yhdistimme kaikki neljä estettä ja tulimme ne vasemmasta laukasta aloittaen numerojärjestyksessä 1-4 ensin kertaalleen kaikki. Sitten tulimme vielä perusradan teitä ajatellen kaikki neljä putkeen ja jatkoimme sen jälkeen suoraan vähän uusinnan teitä miettien esteet vielä kertaalleen peräkkäin. Esteet olivat maksimissaan 60-65 senttiä. Ensimmäisellä kierroksella tulimme ensimmäiselle esteelle taas vähän lähelle, jolloin Lenni vaihtoi vasemman laukan oikeaksi. Jarruttelin Lenniä ja vaihdoin ravin kautta laukan takaisin vasemmaksi, mutta sitten Lenni ehti pudottaa ennen estettä raville ja nosti lopulta valmiiksi oikean laukan. Kakkoselle Lenni pääsi hyppäämään kaukaa, kun en muka uskaltanut tehdä pidätteitä. Sen seuraukseni Lenni ampaisikin taas reippaampaan menoon. Tein sitten pääty-ympyrän menoa rauhoittaakseni, ja Lenni palasi kuulolle käyden pätkän ravissakin. Kolmonen meni sujuvasti ja rauhassa, ja nelonen meni samaan tapaan. Laukka ei vaihtunut siinä oikeasta vasempaan, mutta se ei haitannut.

Toisella ja samalla pidemmällä kierroksella perusrata meni aika kivasti. Ponnistuspaikat tulivat ihan hyviin kohtiin, ja Lenni vaihtoi molemmilla suunnanvaihtoesteillä laukat oikein. Vähän se yritti spurtata, mutta ei pahasti. Pidätteet menivät läpi paremmin, kun muistin niiden jälkeen rentouttaa kättä heti. Uusintarata meni muuten ihan kivasti, mutta kolmoselle tuli vähän yllättävä hyppy enkä ollut parhaiten mukana. Lenniä hermostutti, mutta hienosti se kuitenkin antoi mokani anteeksi. Laukat vaihtuivat taas näppärästi, ja sain ratsastettua teitä vähän pienempinä. Oikeita uusintaratateitä en halunnut testata, sillä en halunnut tunnin loppuun enää mitään ongelmia. Viimeinenkin este ylittyi ihanan tasaisesti, ja Lenni vaihtoi siinä toivotusti oikean laukan vasemmaksi. Tämä päätti tunnin hyppelyt tosi kivasti.



Tunnin lopussa olinkin sangen tyytyväinen. Toki sydämeni oli tykyttänyt välillä vähän ekstraa, sillä Lenni on varmasti reippaimpia hevosia, joilla olen koskaan hypännyt. Lenni oli hyvä opettaja minulle siinä, että lähestyin varmasti jokaista estettä paljon päättäväisemmin kuin monen muun ratsun kanssa. Niinpä emme esittäneet yhtään kieltoa, mihin olin todella tyytyväinen. Vaikka meno välillä jännittikin, aloin aika nopeasti miettiä, että haluaisin ehkä toistekin hypätä Lennillä. Opettajakin tuumasi, että vaikka Lennillä oli vauhtia, niin näytti se menevän korvat tötteröllä eikä hetkeäkään näyttänyt siltä, ettei olisi menossa jonkin esteen yli. Lennihän tykkää hypätä ja on siinä hyvä, sillä se on hyvin tarkka jaloistaan. Kunhan se vain saa vähän itseluottamusta lisää siten, etteivät erilaiset ja muuttuvat esteet jännitä sitä, niin siitä tulee melkoinen rusettihai tarkkuutensa ja nopeutensa ansiosta.

Videoista kiitos Alekseille!