perjantai 21. tammikuuta 2011

Aina ei mene niin kuin oppikirjassa

Perjantain tunnilla oli odotetusti kouluvääntöä ja polleksi oli vaihdoksen kautta sattunut Rappen. Olin aiheesta tyytyväinen, sillä ilman vaihtoa, olisin keikkunut tumpelona Pokun selässä. Tunnin aiheina oli verryttelyn aikana tehdyt myötä- ja vasta-asetukset, pohkeenväistö sekä sulkutaivutus.

Verryttelyn yhteydessä otettiin siis sekä käynnissä että ravissa myötä- ja vasta-asetuksia pitkillä sivuilla. Rappen puksutti menemään, kuten yleensäkin. Asetukset menivät kohtuullisesti läpi, mutta kummoisempaa pyöristymistä ei tapahtunut. Opettajalta tuli kommenttia asettaa Rappenia epäsuoralla ohjasotteella ja muistamaan myös myödätä eikä vain jäädä pyytämään. Epäsuora ohjasote auttoi aika mukavasti korjaamaan Rappenin sisälle puskemisen, mutta pyöreyttä ei näkynyt. Ilmeisesti joko vaadin liian epämääräisesti asetuksia kuitenkin tai sitten en ollut myötäämisen kanssa ajoissa.

Sitten siirryttiinkin jo kuviolle, jolle lähdettiin pitkää sivua myöten. Lyhyen sivun kautta pyöräytettiin täyskaarron alku, jos taas puolestaan siirryttiin väistättämään hevonen lähemmäs pitkää sivua. Kun oltiin taas pitkällä sivulla, pyöräytettiin voltti ja siltä jatkettiin pitkä sivu loppuun sulkutaivutuksessa. Harjoitusta tehtiin sekä käynnissä että ravissa.

Täyskaarrossa ja voltilla Rappenille oli jostain syystä vaikeampi saada asetuksia läpi. Jotenkin tuntui, että istuin monen liikkuvan palasen päällä, vaikka ei polle mitenkään erityisemmin mutkitellut. Oli vain vähän sellainen olo, ettei jalkojeni välissä olisi pätkittäin ollut mitään hevosta. Olisi varmaan pitänyt ottaa kunnolla tasainen tuntuma ja ratsastaa hevonen pohkeilla niin pitkään eteen, että takapää olisi käynnistynyt mukaan. Nyt taisi tunti mennä aika puoliteholla.

Pohkeenväistöt menivät kuitenkin käynnissä todella mainiosti. Rappenille riitti ensimmäisten apujen jälkeen vain istunta, ja polle väisti kevyesti ja helposti. Tästä polle ansaitsi suuret kiitokset. Ravissa olisin saanut olla tarkempi jälleen kerran ulkopuolen kanssa, mutta Rappen väisti silti ihan kohtuullisesti.

Sulkutaivutus onnistui käynnissä parhaiten, kuskilla kun tuntuu olevan vaikeuksia hallita ravi ja jonkin avun antaminen yhtä aikaa. Tosin pari ensimmäistä kertaa otin sulkutaivutuksen liian jyrkkänä, jolloin se muuttui enemmänkin väistöksi. Opettaja neuvoi pitämään hevosen etuosa siten, että korvien välistä voisi katsoa opettajaa takapään pysyessä uran sisäpuolella. Tämä vinkki auttoi, ja saimmekin Rappenin kanssa jälleen mukavan helpot sulkutaivutukset. Teen epäilemättä nuo aina liian jyrkästi, sillä osaan hahmottaa isot, selvästi tuntuvat liikkeet paremmin, mutta sitten pienempien liikkeiden kohdalla menee joskus arvailuksi. Ravissa sulkutaivutus meni kohtalaisesti. Jotenkin häselsin liikaa, jolloin polle pääsi suoristumaan.

Laukassa otimme myös sulkutaivutusta. Kuvio oli muuten sama, mutta voltti jätettiin pois. Tarkoituksena oli väistättää hevonen täyskaarron jälkeen portaittain lähemmäs seinää. Rappen ei ollut laukassa yhtään oma itsensä. Meno oli opettajankin sanojen mukaan kulmikasta, jotenkin takkuista. Mitään kummempaa ei tosin löytynyt, joten treeniä jatkettiin. Rappen tahtoi pomputella menemään hätäisesti, jolloin parit kierrokset väistöjä menivät plörinäksi, kun pohjeapuni ei mennyt läpi. Sain homman onnistumaan ehkä pari kertaa ja silloinkin suurella työllä. Asetus tahtoi vaihtua laukan myötäisestä pois ja suoriksi tarkoitettuina hetkinä puskikin seinää kohti. Melkoisen kieli keskellä suuta sai mennä nuo pari kertaa, että saimme opettajalta hyväksynnän. Lieköhän Rappenilla sitten ollut jumissa jokin paikka, sillä opettajakin kertoi pollen olevan yleensä oikein näppärä tällaisissa harjoituksissa.

Lopuksi pyörittelimme päätyihin ympyrät, joita vaihdoimme aina lävistäjän kautta kevyesti pohjetta väistäen. Tarkoituksena oli saada hevonen rennon pyöreäksi vähän pidemmällä ohjalla. Pyöreys ei innostanut Rappenia vieläkään erityisemmin, mutta pätkittäin sain sitä pyöristymään ja rentoutumaan. Tunti menee kategoriaan "no joo, tulipa käytyä", mutta eihän aina voi mennä niin kuin oppikirjassa.