perjantai 3. huhtikuuta 2015

Kamala kuski, rehti ratsu

Lauantain hyppelyt jatkuivat Jetin jälkeen Hilimalla. Ratsukoita tälläkin tunnilla oli neljä. Alkuverryttelyssä pyrin istumaan satulassa ja sitä kautta pitämään Hiliman maltillisena. Se onnistuikin kohtuullisesti aina laukkaan saakka. Sitä ennen jopa ympyrät olivat ympyröitä emmekä oikaisseet jokaista kaarretta ja kulmaa. Laukassa ohjaus sitten katosi, ja viiletimme menemään mutkia suoraksi pistäen. Hiliman reippaus on hyvä juttu, mutta olisi silti kiva osata ratsastaa se kuulolle laukassakin ja pysymään toivotulla tiellä.

Ennen rataa hyppäsimme pitkälti samoja tehtäviä kuin aiemmalla tunnilla. Eli kaarevia linjoja ja sarjaa muutamilla yksittäisillä esteillä höystettynä. Hilimalla oli kiire kipittää enkä saanut sitä ihan kuulolle. Oma mukautumiseni jäi myös tällä tunnilla matkasta, jolloin pompin hyppyihin ihan miten sattuu mukaan. Välillä ennen Hilimaa, välillä sen jälkeen. Noloa! Ihmeellistä räpellystä, mutta kaikeksi onneksi Hilima sieti hillumiseni ja teki parhaansa. Ponnistuspaikat eivät vain ottaneet osuakseen, jolloin rytmi oli hukassa ja meno sen mukaista. Pieniä onnistumisia onneksi tuli. Menimmepä Hilimankin kanssa yhdestä esteestä ohi, sillä se muka tuli niin yllättäen, että unohdin aivan ratsastaa sille. Tie meni siinä vaiheessa niin pieleen, ettei Hilima edes tiennyt meidän tähtäävän kyseiselle esteelle. Vaan eipä se maata kaatanut, kun huumorintaju oli matkassa.

Hyppäsimme saman radan kuin aiemmalla tunnilla. Me Hiliman kanssa tulimme sen kahdesti noin 70 sentin korkuisena. Ensimmäinen kierros jatkoi tunnin teemaa eli meni häseltäen. Nappasimme heti ensimmäisen esteen puomin mukaamme epätasapainoisen lähestymisen takia. Kakkosen yli pääsimme paremmin. Kolmonen ja nelonen olivat kohtalaisia, joskin laukka piti korjata nelosen jälkeen ravin kautta. Kahden askeleen sarja meni a-osalle tulleen pienemmän hypyn takia kolmella, mutta puhtaasti. Kuutoselle tuli kehno tie eikä askel sopinut, joten siltäkin lähti puomi mukaan. Radan päättänyt seiska sentään meni taas paremmin.

Toiselle kierrokselle ryhdistäydyin kunnolla ja päätin lopettaa ylimääräiset sähellykseni. Rata menikin mukavasti aina esteelle kuusi. Sille tuli vähän kehnompi tie, jolloin ponnistuspaikka ei osunut, ja puomi putosi. En antanut sen sekoittaa loppurataa, ja niin pääsimme vielä seiskan yli asiallisesti. Ratsastukseni oli hieman tarkempaa, mutta edelleen hieman ehkä turhan nohittavaa. Hilima ei kuitenkaan lähtenyt kierroksille siitä, vaan tuntui olevan kuulolla parhaiten koko tunnin aikana.



Onneksi sain korjattua omaa menoani toiselle radalle, muuten tunnista olisi jäänyt melkoiset harmitukset. Hilima oli taas hieno ja paikkasi rehdisti virheitäni. Tarvitsisin sen kanssa myös enemmän rauhoittumista sekä paremmin pohkeita kiinni. Sillä tavalla meno ei menisi ihan lentämiseksi, vaan tasoittuisi, mutta pysyisi edelleen pontevana. Edelleen ne koulutunnitkin Hiliman kanssa olisivat tarpeen. Hilima varmasti yrittää parhaansa, mutta ei sekään loputtomasti ala paikata virheitäni, jos ne vain lisääntyvät. Seuraavalla kerralla pitää ottaa kyllä maltti mukaan ja tsempata.

Videoista kiitos Kaisalle!