keskiviikko 21. elokuuta 2013

Varsin vaivatonta

Keskiviikon valmennusryhmän tunnilla arvelin olevan puomeja niin kuin olikin. Ratsukseni sain mukavasti Peran, joka oli ehtinyt huilata aiemman ratsastuksen jälkeen tunnin karsinassa ennen kuin lähti kanssani tunnille. Kuuden ratsukon tunnilla tulimme ensin yksittäisiä puomi- ja kavalettitehtäviä, kunnes tulimme niitä parina ratana. Alkuverryttelyssä tulimme kahden puomin suoraa linjaa ravissa. Pera ravasi kohtuullisesti, mutta tuntui paikoin hieman hyytyvän ensimmäisen puomin kohdalla. Opettaja myös hoksautti olemaan tarkkana, etten jäänyt kaarteessa ensimmäiselle puomille kiinni sisäohjaan, jolloin Pera vain vääntyisi kaulasta mutkalle ja pullauttaisi vasemman lavan ulos. Tämän jälkeen muistin taas kääntää ulkoavuilla paremmin enkä jäänyt halailemaan sisäohjaa.

Ennen kahden puomi- ja kavalettiradan tuloa tulimme tehtäviä yksitellen. Mukaan mahtui niin ympyrän kaarella kavaletin ylittämistä, 21 metrin suoran linjan tulemista kuudella askeleella sekä laukanvaihtoja kavaletin avulla vasemmasta oikeaan. Pera toimi aika kivasti jokaisessa tehtävässä ja oli kerrankin hyvin itse hereillä. Sitä ei tarvinnut sen kummemmin nohitella, vaan se liikkui itsestään pontevasti. Lisäkierroksia ruunareppana sai hurjan pelottavasta kuntoradan puoleisesti kentän päädystä, jossa vilahteli lenkillä olleita ihmisiä. Siellä menimme hyvin maltillista kylkimyyryä samoin kuin otimme parin askeleen maltillisia spurtteja. Onneksi oma huumorintajuni oli sattunut mukaan, jolloin vain naureskelin hölmölle ratsulleni. Jätin lopulta myös raipan matkasta, sillä Pera ei sitä todellakaan tarvinnut ja pitkä kouluraippa tuntui muutenkin vain olevan tiellä.

Sittenpä tulimmekin puomi- ja kavalettiradan kahteen kertaan. Ensimmäisellä kierroksella tulimme numerot 1-6 ja toisella puolestaan 1-8. Ensimmäisellä kierroksella menimme hieman lentäen Peran kanssa. Vauhtia ei sinällään mitenkään paljoa ollut, mutta kuuden laukan väliksi tarkoitetut kohdat menimme ahtaalla kuudella ja sitten viidellä. Olin kuitenkin vain iloinen siitä, että Pera meni eikä meinannut, joten en tajunnut sen kummemmin alkaa säätää mitään. Tyytyväisin radassa olin siihen, että Pera vaihtoi viitospuomilla laukan puhtaasti oikeasta vasempaan. Jännitin itse tätä hieman etukäteen, mutta ihanasti turhaan. Opettajan kommentti oli, että periaatteessa viidelläkin askeleella välit voisivat mennä oikein hyvin, mutta varottavana oli se, ettei Pera liikkuessaan päässyt venymään pitkäksi ja etupainoiseksi. En radan aikana huomannut, että Pera olisi tuntunut edestä raskaammalta, mutta pitkänähän se meni.

Toiselle kierrokselle lähdin maltillisemmin mielin ja päättäväisempänä tällä kertaa ratsastaa eikä vain hihkua kyytiläisenä. Pera otti pyynnöt vastaan nätisti ja kulki edelleen ihan pontevasti, mutta sopivan tasaisesti. Rata eteni sujuvasti, joskin tällä kertaa viitospuomilla laukan vaihtoi vain etupää, ja takapää vaihtoi askeleen jäljessä. Tämä ei tosin harmittanut, sillä Pera teki takapään vaihdon laukassa pysyen, kun yleensä se on saanut takapäänsä mukaan tekemällä takajaloillaan jonkinlaisen ravimökellyksen. Asiallisemmalla ratsastuksella saimme myös molempiin kuuden laukan askeleen väleihin vaaditut askelmäärät, joskin kuutospuomi jäi takajalkojen väliin. Opettaja hoksautti sen jälkeen ottamaan Peran oikean puolen haltuun, sillä se yritti vähän karata sieltä. Pienet tasapainottavat pidätteet ulko-ohjasta saivat ratsun taas hyvin kuulolle, jolloin seiskakavaletille tuli mainio lähestyminen, ja laukka vaihtui koko tunnin tapaan ongelmitta vasemmasta oikeaan. Kasikavaletille tuli samoin järkevä tie ja hyvä paikka, jolloin rata meni varsin vaivattomasti taas. Pulppusin tässä vaiheessa varmasti vaaleanpunaisia sydämiä ja hymyilin kuin järkijättö, sillä Pera nyt sattui vain olemaan niin mainio.



Tulevan sunnuntain tunnilla olisi sitten esteitä vuorossa. Toivottavasti saan sinne Peran, ja tällainen hyvä meininki jatkuu. Miksipä se ei toisaalta jatkuisi, kunhan vain muistan ratsastaa sortumatta silti häseltämiseen. Estekisat pyritään pitämään kentällä, mikäli kelit sen sallivat. Arvosteluna luokassani on 367.1 eli treeneissä olisi kiva päästä harjoittelemaan myös uusintaa varten tiukempia teitä ja reippaampaa tempoa, jotta tietää, mitä kaikkea kisaradalla sitten kannattaa tehdä.

Videoista kiitos Alekseille!